Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.03.2010 18:57 - Цар Мидас от Мексико
Автор: learningtogether Категория: Бизнес   
Прочетен: 913 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 25.03.2010 18:58


И обичан, и мразен, най-богатият човек в света Карлос Слим води скромен живот за милиардер 

Карлос Слим показва с колко е нараснало богатството му през 2009 г. - само с 18.5 млрд. долара

В Мексико хората се шегуват, че не можеш да прекараш и един ден в страната, без да дадеш пари на Карлос Слим. От самото им раждане (в някоя от болниците на Слим), мексиканците използват електричество по кабели, произведени от фирми на Слим, пътуват по пътища, асфалтирани от негова компания, строят къщите си с негов цимент, използват петрол, добиван в някоя от платформите му, общуват чрез телекомуникационната Telmex, собственост на Слим, пушат тютюн, доставян от негови фирми, пазаруват в негови магазини, хранят се в негови ресторанти, спят върху чаршафи, направени в негови фабрики...  Добре дошли в Слимландия!

С над 200 компании 70-годишният Карлос Слим Елу е в почти всеки сектор на икономиката на Мексико. Неговата бизнес империя включва някои от най-популярните в страната универсални магазини, хотели, ресторанти, строителни фирми, както и банката Inbursa.

Огромното му богатство, оценено от списание Forbes на 53.5 млрд. долара, което му отреди първото място в класацията на най-богатите хора в света, е над 4% от БВП на страната. Въпреки това (или може би точно заради това) Слим е обичан и мразен в родината си, където една пета от населението не печели достатъчно пари, за да се храни добре, а половината от възрастното население няма дори средно образование.

За привържениците си Слим е символ на икономическото бъдеще на страната, а за противниците си е безжалостен експлоататор на политически връзки и създател на монополи. Проучване на общественото мнение, публикувано в началото на седмицата във вестник Milenio, показа, че близо една трета от анкетираните смятат, че Карлос Слим действително и честно е спечелил парите си, а малко по-малко твърдят, че то е резултат от връзките му с влиятелни хора.

Самият Слим обаче не се трогва особено от противоречивото отношение към него. "Ако живееш за мнението на другите, си мъртъв. Не искам да живея с мисълта как ще ме запомнят." Неговото верую в живота и бизнеса е, че бизнесмените правят повече добро, като инвестират, за да разкриват работни места и да печелят пари, а не като се правят на Дядо Коледа. Вероятно по тази причина той не заделя баснословни състояния за благотворителност, както правят подгласниците му в класацията на списание Forbes на най-богатите хора в света - Бил Гейтс (тази година на второ място) и Уорън Бъфет (на трето място).

Докосването на Цар Мидас

В света на бизнеса Карлос Слим е известен с като мексиканския Мидас по аналогия с древногръцкия цар, надарен със способността да превръща в злато всичко, до което се докосне. Прозвището е резултат от умението му да придобива закъсали компании и да ги превръща в звезди. Първите си уроци в бизнеса той усвоява от баща си - ливански емигрант, пристигнал в Мексико в началото на миналия век и първоначално отворил магазин в столицата, а по време на мексиканската революция започнал да изкупува имоти на безценица.

Карлос Слим завършва инженерство в Мексико. Още като тийнейджър инвестира на фондовата борса, като купува акции в мексиканска банка, която един ден ще бъде придобита от Citigroup. Малко след като навършва двайсет години, основава собствени брокерска компания и компания за имоти. Особено благодатна за него е Мексиканската криза в началото на 80-те години, когато Слим усилено прилага характерния си подход в бизнеса - изкупува затруднени компании, стабилизира ги и ги продава с огромни печалби. Той взема буквално на безценица активи от държавата и от панически напускащите чужди инвеститори. "Ясно е, че кризите винаги са временни, няма зло, което да продължава 100 години", споделя навремето Слим.

Вратата към клуба на свръхбогатите

се отваря пред Слим през 1990 г. с приватизацията на телефонната компания Telmex. Група инвеститори начело с него купува държавния монополист за 1.7 млрд. долара. Седемнайсет години по-късно стойността на компанията достига 40 млрд. долара независимо от становището на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), че клиентите на телекома в Мексико плащат едни от най-високите такси в света заради толерантното отношение на правителството към монополите в страната. До ден днешен съществуват спорове доколко сделката за Telmex е резултат от предприемаческите умения на Слим или от връзките му с влиятелни политици. И досега той отрича твърденията, че тя е плод на приятелството му с тогавашния президент на Мексико Карлос Салинас и продължава да настоява, че няма партньори в политиката.

Контролът над Telmex остава най-ценният актив на Слим. Компанията контролира 80% от фиксираните телефонни линии в страната, а мобилният й оператор America Movil държи над 70% от пазара на безжични телефонни услуги. America Movil се разраства и в чужбина и сега има над 200 милиона абоната в Латинска Америка и САЩ, като през януари обяви, че ще погълне бившата компания майка Telmex.

Една от най-новите и показателни за стила на Слим сделки е плавното изкупуване на New York Times. През септември 2008 г. той купи 6.4% от медията и се превърна в най-големия акционер в нея извън семейство Сълцбъргър. През януари 2009 г. даде заем от 250 млн. долара на затъналата в дългове компания при смайваща лихва 14.1%. Онлайн изданието MarketWatch изчислява, че ако сега реши да закрие инвестицията си, Карлос Слим ще реализира печалба от близо 77 млн. долара, без лихвата по заема, а чрез него може да си осигури дял от 16% в компанията. Малцина очакват, че мексиканецът ще се спре дотук. Говори се, че ако семейство Сълцбъргър се окаже принудено да продаде вестника, той почти със сигурност ще попадне в лапите на Слим независимо от уверенията му, че не възнамерява да се превръща в медиен барон.

Освен инвестицията си в New York Times Слим има дял и в американските компании Saks и Bronco Drilling. Повечето сделки на Слим с активи извън Мексико също са в типичния му стил. През 1997 г. той купува 3% от Apple Inc., малко преди компанията на Стийв Джобс да пусне на пазара своя iMac, оскъпил акциите на Apple пет пъти в рамките на една година.

Въпреки огромното богатство мексиканецът от ливански произход води доста

Скромен стандарт на живот

В продължение на 40 години той живее в една и съща къща, макар и обградена от бодигардове и кара стар Mercedes Benz. Няма джетове, яхти или други луксозни прищевки, характерни за мексиканския елит. Има малко хобита - пурите и бейзболът. След смъртта на съпругата си той живее сам. Е, не съвсем. Компания му прави една от най-богатите частни колекции от произведения на изкуството, която включва скулптури на Роден и картини на Реноар и Ван Гог. Сред приятелите си е известен със своята пестеливост към всекидневните разходи. Негов познат разказва, че докато били в Италия, мексиканският милиардер е прекарал два часа в опит да свали цената на една вратовръзка с 10 долара.

Макар и да контролира телекомуникационен гигант, в живота Слим е технофоб. Слави се с това, че отказва да използва компютър, предпочита да пише на ръка нарежданията си. Единственият компромис със съвременните технологии е ръчният му часовник, който той използва едновременно и като калкулатор.

Карлос Слим се стреми да запази огромната си бизнес империя под контрола на фамилията. Говори се, че важните решения за бизнеса се вземат на редовните семейни вечери в понеделник  в дома на милиардера. На тях присъстват тримата му синове и тримата му зетьове с надеждата, че и те може да са наследили дарбата на Мидас да превръщат всичко в злато.

http://www.capital.bg/



Тагове:   ЦАР,   мексико,   мидас,


Гласувай:
3



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: learningtogether
Категория: Други
Прочетен: 87358
Постинги: 56
Коментари: 195
Гласове: 2719
Архив